sobota, 25 maja 2013

Jak mieć więcej czasu? To proste!

Niedawno obiecałam Wam post na temat tego, co zrobić żeby mieć więcej czasu. Obecnie każdy z Nas gdzieś biegnie. Szkoła, praca.. i tak w kółko. Większość ciągle  narzeka, że za dużo obowiązków, a za mało czasu. Znam doskonale ten problem i również nie lubię kiedy brakuje mi czasu na zrealizowanie wszystkiego co zaplanowałam na dany dzień. No właśnie-zaplanowałam. Planowanie dnia, tygodnia, miesiąca itd.. jest podstawą do tego, żeby mieć więcej czasu. Osobiście stosuję kilka prostych sposobów na to żeby starczyło mi czasu na to co mam zaplanowane i jeszcze zostało na przyjemności. Zdaję sobie sprawę, że mamy z małymi dziećmi mają to utrudnione, ale jeśli spróbują zastosować się tylko do części wskazówek to na pewno zauważą kilka dodatkowych minut w ciągu dnia. 


Na początku warto się zastanowić co pochłania najwięcej czasu. Spisanie tych rzeczy pomoże w wykorzystaniu później tego czasu na coś pożyteczniejszego. Najbardziej powszechnymi złodziejami są: 
  • telewizja
  • internet
  • telefon
  • stanie w korkach
  • kolejki.
Są to te elementy naszej rzeczywistości, których nie możemy całkiem wyeliminować, ale na szczęście możemy je inaczej wykorzystać. Przede wszystkim należy pamiętać o:
  1. Organizacji-planuj wcześniej swój dzień. Aby wszystkie obowiązki i zadania przechodziły sprawnie i pomyślnie warto sporządzić listę rzeczy do zrobienia w danym dniu lub tygodniu. O tym jak bardzo planowanie i organizacja są ważne przeczytasz tutaj .
  2. Ważne i mniej - zaplanuj wykonanie najważniejszych rzeczy w pierwszej kolejności.
  3. Wstawaj wcześniej- zyskasz dodatkowy czas oraz profity dla własnego zdrowia. Rano nasza praca jest o wiele efektowniejsza. Należy jednak pamiętać, że sen jest również bardzo ważny i tylko wyspana i wypoczęta będziesz pełna energii. Jeśli lubicie spać warto spróbować metody małych kroków i stopniowo wstawać o kilka minut wcześniej.
  4. Ogranicz Social Media - obecnie niewiarygodnie dużo czasu poświęcamy na portale społecznościowe. Ustal godzinę w ciągu dnia, którą poświęcisz na przesiadywanie na facebooku. Jeśli jednak nie będzie to możliwe nie poświęcaj dłużej niż kilka minut na szybkie sprawdzenie istotnych rzeczy.
  5. Poczta elektroniczna- podobnie jak portale społecznościowe, ustal jedną konkretna godzinę (np.wieczorem) na sprawdzanie skrzynki meilowej, odpisywanie i porządkowanie wiadomości. W przypadku osób pracujących w branży, która wymaga częstego zaglądania na pocztę metoda może się nie sprawdzić. 
  6. Wyłącz telewizor!-zamiast tracić czas na oglądanie telewizji zrób coś bardziej konstruktywnego. Poćwicz, przeczytaj książkę lub wyjdź do kina. Jeśli jednak nie potrafisz żyć bez telewizji określ czas, w którym będziesz oglądał ulubione programy. Chodzi przede wszystkim o to, aby nie tracić czasu na bezsensowne skakanie po kanałach, a obejrzeć coś co nas interesuje.
  7.  Odkładaj rzeczy na swoje miejsce-pamiętaj aby świat, który Cię otacza miał określony porządek. Czas, który tracisz na odszukanie zaginionej rzeczy lub na sprzątnie (rzeczy, których używałaś, a nie odłożyłaś na swoje miejsce) możesz wykorzystać na coś przyjemniejszego.
  8. Dwie rzeczy naraz - niedosłownie; wykorzystaj czas gdy stoisz w korku, siedzisz w kolejce do lekarza lub stoisz w sklepie. Jak? To proste. Stojąc bezczynnie w korkach lub kolejkach możemy np. uczyć się języka, słuchać ulubionej muzyki, czytać ulubioną książkę/gazetę lub posłuchać audiobooka. Możemy również wykorzystać ten czas do sprawdzenia poczty internetowej i portali społecznościowych, aby później już nie tracić na to czasu. Dobrym rozwiązaniem są również ćwiczenia izometryczne. Uczniowie i studenci oraz osoby, które się przygotowują do egzaminów mogą wykorzystać ten czas do powtórzenia materiału obowiązującego na egzamin. Możliwości jest bardzo dużo, grunt to chcieć.
  9. Rób rzeczy szybciej-rzeczy, które da się robić szybciej-rób tak! Najwięcej czasu tracimy na powolnym wykonywaniu czynności, które w rzeczywistości można wykonać znacznie szybciej. Zastanów się co należy do grupy tych rzeczy i przyspiesz tempo. Aby szybciej i efektywniej wykonywać zadania możesz samodzielnie narzucić sobie określone terminy wykonania danej czynności. 
  10. Najważniejsze i najtrudniejsze-nie rób kilku rzeczy na raz. Wydaje Ci się, że gdy połączysz kilka czynności (na raz) zyskasz czas? Tylko pozornie. Gdy nie skupisz się wystarczająco dobrze nad jednym zadaniem zostanie ono wykonane niestarannie, przez co będzie wymagało powtórzenia. Efekt? Czas stracony podwójnie.
 Zarządzanie czasem nie jest bardzo skomplikowane, należy jednak pamiętać o kilku (powyższych) zasadach. Jeśli jednak masz duże problemy z czasem polecam dwie pozycje książkowe, które pomogą w zorganizowaniu nie tylko czasu, ale w pewnym sensie życia:
 
 



  Mam nadzieję, że choć w niewielkim stopniu mogłam w zagospodarowaniu paru minut dla Was. Nie unikniemy codziennych obowiązków, możemy jednak tak je zorganizować, by zrobić wszystko co mamy zaplanowane i mieć chwilę dla siebie. Uporządkowany dzień (życie)sprawia, że żyje nam się łatwiej i przyjemniej w związku z czym nasz poziom szczęścia i zadowolenia z samych siebie rośnie.

Olga

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...